Osobní ochranné pracovní pomůcky jsou nedílnou součástí mnoha pracovišť. Za jejich přidělování je odpovědný zaměstnavatel, který také stanovuje způsob, podmínky a dobu používání OOPP, a to na základě rizik spojených s konkrétním pracovištěm. Co vše byste měli o přidělování a povinnosti OOPP vědět?
Každé pracoviště má svá specifika
Žádné univerzální pravidlo pro poskytování a používání ochranných osobních pracovní pomůcek neexistuje. Druh i způsob využívání se liší u každého pracoviště, stejně jako nalezená rizika a pracovní podmínky.
Přečtěte si také: Evidenční karta OOPP musí být při kontrole v pořádku
Zaměstnavatel má zákonnou povinnost v neustálém vyhledávání rizik a jejich minimalizaci. V prvé řadě se tedy pokusí odstranit nebo minimalizovat dané riziko, až ve druhé fázi dochází k řešení rizika pomocí ochranných prostředků. Je to tedy právě zaměstnavatel, který určuje hlavní důvody, proč a jaké OOPP zaměstnanci používají. To by měl konzultovat s osobou odborně způsobilou v prevenci rizik, tedy OZO, která vyhodnotí rizika na pracovišti a poté doporučí vhodné ochranné pomůcky pro zaměstnance.
Tabulka, která vám ulehčí práci
Nařízení vlády č. 495/2001 Sb. pro tyto účely obsahuje v příloze č. 1 Tabulku pro vyhodnocení rizik pro výběr a použití ochranných prostředků. Najdete zde uvedené části těla a vypsaná rizika. Pomocí tabulky si tak snadno vyhledáte rizika, která se na vašem pracovišti vyskytují, na jaké části těla působí a podle toho i výběr adekvátních OOPP.
Přečtěte si také: OOPP – základní pravidla
Nezapomeňte na dokumentaci o přidělování!
U poskytování OOPP to ale nekončí! O všem musíte mít řádně vedenou dokumentaci, kde budete mít uvedeno černé na bílém to, že si zaměstnanci přebírají určené pomůcky a používají je.
Více se o evidenci OOPP dozvíte v tomto článku.
Nevíte si s BOZP rady? Neváhejte a kontaktujte odborníky na bezpečnost práce a požární ochranu, kteří vám rádi poradí, a navíc vám ušetří spoustu času i financí.